יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

ספריה !? כבר לא מה שהכרתם...

התפתחות הטכנולוגיה בכלל והתפתחותם של האינטרנט וטכנולוגיות המידע בפרט גרמו לכך שהספריות שהיו אמונות על שימור משאבי הידע והמידע, איסופם והפצתם לקהל המשתמשים, איבדו את בלעדיותם בהפצת הידע.

רשת האינטרנט הפתוחה והזמינה לכל, ים הידע הזורם בה ללא הגבלה, שכיחות המחשבים האישיים ונגישותם לכולם, יצרו איום על מוסד הספריה המסורתי.

כדי שהספריות תוכלנה להתקדם, להשאר רלוונטיות ולהיות מעודכנות ברוח הזמן והקידמה, הם החלו ליצור לעצמן נוכחות פעילה ברשת האינטרנט ובעולמות הוירטואליים, דוגמת SL .  

בתחילה, כדי למשוך את קהל המשתמשים אל הספריות שהוקמו בעולם הוירטואלי Second  Life , הקימו הספריות עמדות מידע מאויישות בידי ספרנים וירטואליים מתנדבים, שם סיפקו מידע על העולם הוירטואלי SL ונתנו סיוע למשתמשים מתחילים. 

שנת 2007 היתה תקופה בה הספריות ב-SL פרחו יחד עם פריחתם של העולמות הוירטואליים. היום חלק מהספריות כבר לא מאוייש וניתן לראות שגם נוכחות קהל המשתמשים מעטה.

במאמר סקירה מרתק ומקיף, שנכתב ע"י ד"ר גולן כרמי , מביה"ס הגבוה לטכנולוגיה בירושלים (מכון לב) ואורלי מן, מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, ופורסם בכתב העת "מידעת" (גליון מס' 8, 2012), מציגים השניים את פעילותן של הספריות בעולם הוירטואלי SL, סוקרים את התפתחותן, את השירותים שהספריות מציעות, הקשיים והבעיות שאיתם הן מתמודדות ,פעילות הספרנים וקהל המשתמשים.

 

ובסרטון הבא תוכלו לסייר באחת הספריות הוירטואליות ב-SL.

שימו לב לעוצמה ולגודל המבנה, לארכיטקטורה, לסמלים של העולם הישן, הפיסול, האומנות שמשתלבים טוב יחד עם החדשנות והרעיוות היצירתיים...

האווטארים הנעים במרחבי הספריה ובאזורים הסובבים אותה נהנים משפע פעילויות המוצעות ע"י הספריה.

לא רק ספרים.... ולא צריך לשמור על השקט !

סיור מהנה !

בפוסט הבא ננסה לבדוק את היתרונות הקיימים בטכנולוגיה זו וכיצד הם תורמים לעבודת הספריה ?

 

יום שני, 2 בדצמבר 2013

חיים ללא מיגבלות

האם חשבתם פעם ...

איך מרגיש אדם שלא יכול ללכת?

איך הוא מוצא עבודה?

איך הוא הולך לקניון?

האם הוא נפגש עם חברים?

איך הוא עושה פעולות פשוטות ויומיומיות, שלנו הם כל כך ברורות ומובנות מאליהם?

 

שלא כאנשים בריאים ורגילים, שיכולים לנוע בחופשיות ולהתנהל בחיי היום-יום בצורה עצמאית, עבור אנשים בעלי מוגבלויות כל פעולה ולו הפשוטה ביותר ,היא אתגר וכרוכה בקושי.

למרות שהמודעות כיום יותר גדולה מבעבר, עדיין נתקלים אנשים אלו בבעיות של נגישות למקומות רבים, לפעילויות שונות, לא תמיד הם זוכים להתקבל בקהילה כשווים בין שווים, היחס אליהם מפלה ולעיתים מזלזל.

העולמות הוירטואליים פתוחים לכל אדם באשר הוא, גם אם הוא בעל מוגבלות.

העולמות הוירטואליים פותחים בפני אנשים אלו עולם של אפשרויות, הזדמנות לממש חלומות, פתח של תקווה, שם הם שווים, השונות והמגבלה שלהם לא מהווים עבורם מחסום, שם הם יכולים לנוע כרצונם ולהתנהל ללא המגבלה שעוצרת וכובלת אותם בעולם האמיתי.

החיים בעולם הוירטואלי מאפשרים לאנשים אלו לפגוש אנשים אחרים, לשוחח ולפתח קשרים חברתיים בלי שיהיו נתונים לשיפוטיות ולביקורת.

בעולם הוירטואלי הם יכולים לממש כל פנטזיה  - לרקוד, לעסוק בפעילות גופנית המועדפת והאהובה עליהם וכל פעילות אחרת שמנועה מהם בעולם האמיתי בשל מוגבלותם ומצבם הרפואי.

אפילו לעזור לאחרים...

 

בשני הסרטונים הבאים תוכלו לראות את הגב' אליס קריגר

ודמותה הוירטואלית 'ג'נטל הרן' בפעולה....

 


 


 
 

ועכשיו, תנסו את זה בבית...

בפוסטים הקודמים הסברתי באופן כללי מהו עולם וירטואלי.

כדי להבין יותר, אני ממליצה לכם להכנס לאחד מהעולמות הוירטואליים, לבחור לכם דמות משלכם ולהתנסות באופן אישי.

כל מה שדרוש כדי להכנס לאחד מהעולמות הוירטואליים המוצעים ברשת הוא:       מחשב, אינטרנט, לעיתים הורדת תוכנה מתאימה של אותו עולם וירטואלי שבחרתם ו..... זמן. המון זמן !!!

כעת, כשאתם יושבים בנחת מול המחשב ומצאתם לכם הרבה זמן, תוכלו לבחור את העולם הוירטואלי המתאים לכם.

ישנם אתרים בהם ניתן למצוא קישורים רבים לעולמות וירטואליים שונים.                   אחד האתרים האלה הוא:  http://arianeb.com/more3Dworlds.htm

באתר זה תוכלו למצוא רשימת קישורים לעולמות וירטואליים ,פירוט על כל עולם, תוכנו, מתי עלה לאוויר, טיפים לשימוש בכל עולם.

לאחר שבחרתם לכם עולם - אתם מוזמנים להכנס !

באמצעות רישום ראשוני, תצטרכו לבחור את הדמות (אווטר) שתייצג אתכם בעולם הוירטואלי שבחרתם.

עכשיו כל שעליכם לעשות הוא להתחיל "לחיות", לפעול, לרכוש, לבנות, ליצור קשרים חברתיים.

כמו תינוק שלומד ללכת...

גם אתם תצטרכו ללמוד כיצד לחיות בעולם, תלמדו ללכת, להשתמש בחפצים, לדבר וליצור קשרים עם דמויות אחרות, לעבור (או לרחף...) ממקום למקום.

לאחר שתלמדו את המיומנויות הבסיסיות תוכלו לבצע פעולות נוספות ... כמו בעולם האמיתי.

זכרו ! הדמויות שתפגשו, אלו אנשים אמיתיים בעולם האמיתי גם אם לעיתים הם נראים כמו חיה או חפץ, יש להזהר לא לפגוע או להתנגש בדמויות שתפגשו בדרככם, יש לכבד ולנהוג לפי הכללים הנהוגים באותו אזור אליו תגיעו.  הכללים כתובים על שלט בכניסה לאותו אזור.

הסרטון הבא יסייע לכם בצעדים הראשונים בעולם הוירטואלי. הוא מדגים את השימוש בתפריטים בהם יהיה עליכם להשתמש כדי להתחיל "לחיות" בעולם הוירטואלי second life

 

 
בהצלחה !