יום שלישי, 3 בדצמבר 2013

ספריה !? כבר לא מה שהכרתם...

התפתחות הטכנולוגיה בכלל והתפתחותם של האינטרנט וטכנולוגיות המידע בפרט גרמו לכך שהספריות שהיו אמונות על שימור משאבי הידע והמידע, איסופם והפצתם לקהל המשתמשים, איבדו את בלעדיותם בהפצת הידע.

רשת האינטרנט הפתוחה והזמינה לכל, ים הידע הזורם בה ללא הגבלה, שכיחות המחשבים האישיים ונגישותם לכולם, יצרו איום על מוסד הספריה המסורתי.

כדי שהספריות תוכלנה להתקדם, להשאר רלוונטיות ולהיות מעודכנות ברוח הזמן והקידמה, הם החלו ליצור לעצמן נוכחות פעילה ברשת האינטרנט ובעולמות הוירטואליים, דוגמת SL .  

בתחילה, כדי למשוך את קהל המשתמשים אל הספריות שהוקמו בעולם הוירטואלי Second  Life , הקימו הספריות עמדות מידע מאויישות בידי ספרנים וירטואליים מתנדבים, שם סיפקו מידע על העולם הוירטואלי SL ונתנו סיוע למשתמשים מתחילים. 

שנת 2007 היתה תקופה בה הספריות ב-SL פרחו יחד עם פריחתם של העולמות הוירטואליים. היום חלק מהספריות כבר לא מאוייש וניתן לראות שגם נוכחות קהל המשתמשים מעטה.

במאמר סקירה מרתק ומקיף, שנכתב ע"י ד"ר גולן כרמי , מביה"ס הגבוה לטכנולוגיה בירושלים (מכון לב) ואורלי מן, מהמכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, ופורסם בכתב העת "מידעת" (גליון מס' 8, 2012), מציגים השניים את פעילותן של הספריות בעולם הוירטואלי SL, סוקרים את התפתחותן, את השירותים שהספריות מציעות, הקשיים והבעיות שאיתם הן מתמודדות ,פעילות הספרנים וקהל המשתמשים.

 

ובסרטון הבא תוכלו לסייר באחת הספריות הוירטואליות ב-SL.

שימו לב לעוצמה ולגודל המבנה, לארכיטקטורה, לסמלים של העולם הישן, הפיסול, האומנות שמשתלבים טוב יחד עם החדשנות והרעיוות היצירתיים...

האווטארים הנעים במרחבי הספריה ובאזורים הסובבים אותה נהנים משפע פעילויות המוצעות ע"י הספריה.

לא רק ספרים.... ולא צריך לשמור על השקט !

סיור מהנה !

בפוסט הבא ננסה לבדוק את היתרונות הקיימים בטכנולוגיה זו וכיצד הם תורמים לעבודת הספריה ?

 

3 תגובות:

  1. מה שאני מבינה, שזה בעצם סוג של משחק מחשב. אני משערת שהוא גם יוכל להיות אינטראקטיבי.
    מסקרן.
    בשביל ליצור דברים כאלה, מה צריך לדעת?

    השבמחק
  2. הפוסטים טובים ומעניינים. הבלוג בנוי בצורה טובה, אך רצוי לשים דגש גם על העריכה של המלל שיוצא מהרקע הלבן (לחשוב על הקורא). הוספת הסרטונים בהחלט מעשירה ותורמת להבנה של הנושא. בימים האחרונים דובר על פעילות של סוכנים חשאיים בסקנד לייף ובעולמות וירטואליים נוספים. כדאי לקרוא על כך ברשת.

    השבמחק
  3. בספריה הוירטואלית לא ראיתי אנשי שירות: ספרנים או מוכרים בדוכן האוכל. המבקרים מתרשמים מתצוגות ענק ומחליפים אותן באמצעות לחצנים. בספריה כזו ברור שתפקיד הספרנית ישתנה: שליטה במרחבי התצוגות הענקיים חשובה כמו היכרות עם מאגר הספרים. אבל השינוי בתפקיד ישתלם כי הספריה הופכת למרכז תרבות עם הרצאות, כנסים, תערוכות.

    השבמחק